ما هوم سل تازه ترین ها رو برای شما آماده کردیم. از راهنمای خرید لوازم خانگی، تلویزیون، لپ تاپ ، دکوراسیون ، آرایشی و بهداشتی، پزشکی، فرش و .....

مواد دندانپزشکی و معرفی آنها

چهارشنبه 26 آبان 1400
18:35
فری

بدون شک یکی از تجربه‌های دردناک و مشترک میان آدم ‌ها را می توان رجوع آن ‌ها به دندانپزشک‌ دانست. با این وجود، تصور دنیایی بدون این پزشکان هم ممکن نیست و تصویری جز درد و عذاب جانکاه دندان های پوسیده و یا کم دندانی و بی دندانی و مشکلات هضم دهانی غذا را نشان نمی دهد. امروزه دندان ‌پزشکی جزئی لاینفک از زندگی بشر شده است ولی نباید فراموش کرد که همین دندانپزشکان، فعالیت و اهمیت حضور خود را مدیون مهندسانی هستند که علاوه ‌بر وسایل، تجهیزات و ابزار کار آن ها‌، مواد دندانی متنوع و مناسبی را برای جایگزینی، پر کردن و درمان دندانی طراحی و ساخت می کنند. در کنار مهندسی، علم مواد دندانی خود یكی از علوم پایه در دندان پزشكی است، چرا که انواع فلزات و آلیاژها، سمان ها، تركیبات گچ و مواد قالب گیری، پلیمرها، كامپوزیت ها، انواع رزین ها، سرامیك و چینی، مواد پر كننده ریشه و غیره در دندانپزشكی استفاده می شوند و شناخت آن ها و آشنایی با خواص فیزیكی، شیمیایی و مكانیكی آن ها بسیار با اهمیت می باشد. البته نباید از خاطر برد که استفاده از مواد دندانی در دهان انسان جز با تكیه بر مطالعات فیزیولوژیكی، بیولوژیكی و آسیب شناسی این مواد امكان پذیر نیست.در این نوشته سعی داریم تا به معرفی و توضیح مختصری در خصوص برخی مواد مورد استفاده در دندان پزشکی بپردازیم.

تمباند Temband


از انواع مواد دندانپزشکی تمباند یک سیمان موقت جهت چسپاندن قطعات ترمیم کننده بوده و همچنین نامحلول در بزاق دهان است. تحمل فشار ناشی از جویدن ار خصوصیات این سیمان می باشد. تمباند ها داری قوام مناسب جهت جاگذاری کامل و آسان bridge,crown, Restoration می باشند.

مشخصات فنی : زمان گیرش پس از اختلاط طول های مساوی از دو خمیر 2 تا 4 دقیقه می باشد و تغییرات در دمای محیط و رطوبت نسبی زمان کاربری را تغییر میدهد.

دورالیت

ماده قالبگیری با پایه زینک اکساید و اوژنول
دورالیت یک ماده قالبگیری برای بافت های نرم بوده و ویژگی آن برای قالبگیری از دهان بیماران فاقد دندان می باشد.خمیر تهیه شده از این ماده قالبگیری،دارای روانی مناسب جهت ثبت جزئیات از محل قالبگیری است و به همین علت ماده مناسبی جهت تهیه قالب های اختصاصی می باشد. هربسته حاوی یک تیوب خمیر بیس به وزن 140گرم یک تیوب هاردنر به وزن60گرم همراه با
PADمشخصات فنی : زمان اختلاط: 30 ثانیه

ایرالژین

ایرالژین یک ماده قالبگیری عالی برای تهیه مدل ها و قالب ها با توانای بالا برای ثبت جزئیات و دارای الاستیسیته بالا می باشد و در دو نوع بسته بندیعرضه میگردد:

  1. ایرالژین معمولی:بسته بندی در فویل آلومینیومی
  2. ایرالژین سوپر:بسته بندی درظروف پلی پروپیلن که دارای قابل نگهداری به مدت طولانی می باشد.

مشخصات فنی:

  • زمان اختلاط : 30 ثانیه
  • زمان کاربری: 1دقیقه و 15 ثانیه
  • زمان گیرش: 2 دقیقه و 30 ثانیه

کاویزول

ماده پر کننده موقت است. کاویزولی ماده ای با قوام خمیری است که در اثر تماس با بزاق دهان سخت میشود. بنابرایـن برای ترمیم موقت حفره های دندان در فواصل جلسات آماده سازی دندان توصیه میگردد.

ترکیب کاویزول

حاوی زینک اکساید ،زین سولفات، کلسیم سولفات و رزین می باشد.

مشخصات فنی :

کاویزول در تماس با بزاق بعد از 20ثانیه سخت شده و بعد از 3 ساعت قابلیت تحمل فشار معمول جویدن را دارد.

خمیر پروفیلاکسی

خمیر پروفیلاکسی(خمیر جرم گیر) است. این ماده برای پاک کردن و صیقل دادن دندان ها در نظر گرفته شده که در جلسات مراجعه بیمار برای اقدامات پیشگیری کننده معمولا استفاده میگردد.قدرت تمیز کنندگی این ماده حداکثر بوده و سایش سطح دندان ها حداقل میباشد.

پودر زینک اکساید و اوژنول

این پودر با اوژنول ترکیب میشود و ترکیب حاصل خاصیت ضد درد دارد و به عنوان پانسمان و همچنین به عنوان آستر در زیر مواد ترمیمی غیر کامپوزیتی به کار می رود

اوژنول

اوژنول به عنوان مسکن در دردهای خفیف دندانی مصرف می شود همچنین با پودر زینک اکساید ترکیب شده ماده حاصل اثر پانسمان کنندگی دارد.

پودر کلسیم هیدروکساید

این پودر در معالجه کانال ریشه مصرف می شود و اثر آن به علت خاصیت باکنری زدایی در عاج های پوسیده است. کلسیم هیدروکساید با آب مقطر یا سرم فیزیولوژی ایجاد خمیری می کند که به راحتی در کانال ریشه جریان می یابد و به اسانی با شست و شوی کانال از آن خارج میگردد.

مواد شیمیایی موجود در آمپول بی حسی موضعی

وازوکانسریکتور: وازوکانسریکتور یا رگ‌بند نوعی دارو است که با تند کردن رگ‌های خونی اثر داروی بی‌حسی موضعی را طولانی تر می کند.

مواد شیمیایی: اضافه کردن مواد شیمیایی به خصوص برای جلوگیری از تجزیه شدن ازوکانسریکتور

هیدرواکسید سدیم: افزایش اثر داروی بی‌حسی

کلرید سدیم: تسهیل ورود دارو به داخل خون

دندانپزشکی در دوران بارداری

در دوران سه ماهه اول بارداری دندانپزشکان توصیه می‌کنند که مادران محترم از انجام درمان‌های گسترده غیراورژانسی دندانپزشکی خودداری کنند.

مادر پس از گذشت سه ماه از بارداری با دندانپزشک، ماما یا متخصص زنان و زایمان درباره روش‌ها و مواد مصرفی دندانپزشکی در هر روش بی‌حسی صحبت می‌کند تا بی‌حسی به ایمن‌ترین روش انجام شود.

استفاده از مواد اولیه گاز خنده در دوران بارداری ممنوع است، اما روش‌های متعدد دیگری برای کاهش اضطراب وجود دارد که از آن جمله می‌توان به گوش کردن به موسیقی یا طب سوزنی اشاره کرد.

عوارض بی حسی موضعی

  • هماتوما یا تورم پر از خون که در صورتی که سوزن تزریق وارد رگ خونی شود، اتفاق می افتد
  • اگر مقدار بی‌حسی بیش‌ازحد باشد باعث آویزان شدن پلک و دهان به مدت کی دوساعت می شود تا اثر بی حسی از بدن خارج شود.
  • ممکن است در حین تزریق مواد اولیه بی‌حسی ،عصب آسیب ببیند و باعث دردی چند روزه شود که پس از گذشت چند روز خوب می شود.
  • اغلب افراد در هنگام رفتن به دندانپزشکی کمی به بی حسی موضعی حساسیت آلرژیک دارند. در این صورت برای جلوگیری از واکنش به بی‌حسی قبل از اینکه بی‌حسی تزریق شود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با دندانپزشک صحبت کنید.


[ بازدید : 292 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]